Čas dovolených je tady: Znáte svoje práva v letecké dopravě?

Praha - Až 35 tisíc korun mohou získat cestující v letecké dopravě jako náhradu za ztracené, poškozené nebo zpožděné zavazadlo. ČTK to řekl Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra. To dnes na pražském ruzyňském letišti seznamovalo cestující s jejich právy vůči leteckým společnostem v případě mimořádných událostí.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

"Je ale nutné, aby poškození cestující uplatnili škodu včas. Pokud se člověk v cílové destinaci neshledá se svými zavazadly, je vhodné aby přímo na letišti vyplnil protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadla (takzvaný PIR formulář)," uvedl Večl.

V případě ztráty nebo poškození zavazadla ale není vhodné spoléhat ani na něj a je potřeba škodu do sedmi dnů písemně uplatnit přímo u konkrétní letecké společnosti. Plných 21 dní na nahlášení škody pak mají podle spotřebitelského centra nárok ti, kterým se zavazadla zpozdila.

V takovém případě mají cestující nárok na úhradu nezbytně nutných věcí, které si musí pořídit do doby, než se se svými zavazadly opět shledají. V první řadě jde o hygienické potřeby nebo o plavky, pokud cestující letěli na dovolenou, doplnil Večl. Je ale potřeba si od těchto věcí uschovat účtenky a vzít v úvahu, že dopravce má za povinnost proplácet jen nezbytně nutné vybavení, doplnil šéf tuzemského spotřebitelského centra s tím, že se dopravce může zdráhat uhradit například neúměrně drahé značkové oblečení.

Jaká jsou moje práva, pokud dojde ke zrušení letu, na který mám potvrzenou rezervaci?

Pokud je let zrušen, dopravce Vám musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Pokud s přesměrováním nebudete souhlasit, máte právo na vrácení ceny letenky. Ve vymezených případech máte právo na finanční odškodnění.

Co je to přesměrování?

Přesměrováním se rozumí zajištění náhradní dopravy za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti, případně dle dohody v pozdějším termínu.

Jakou péči je dopravce povinen poskytnout cestujícím, jejichž let byl zrušen?

Provozující dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění 2 telefonních hovorů, popř. zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou, informuje evropskyspotrebitel.cz.

Za jakých podmínek mám nárok také na finanční odškodnění?

Na finanční odškodnění máte nárok tehdy, pokud Vám není zrušení letu oznámeno s dostatečným předstihem. Na odškodnění mají právo cestující, kteří:

a/ nejsou o zrušení informováni alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu, nebo
b/ nejsou o zrušení informováni ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo
c/ jsou informování o zrušení ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Může se dopravce za určitých okolností zprostit povinnosti zaplatit finanční odškodnění?

Ano. Dopravce není povinen finanční odškodnění poskytnout, pokud došlo ke zrušení letu z důvodu mimořádných okolností, kterým nemohl zabránit, i kdyby přijal všechna přiměřená opatření k jejich odvrácení. Těmito okolnostmi jsou zpravidla například nepříznivé počasí, stávky, omezení řízení letového provozu, zásahy státních orgánů apod. Naopak technická závada na letadle zpravidla mimořádnou okolností není.

Na jak vysoké finanční odškodnění mám nárok?

Pokud jsou splněny předpoklady pro vznik nároku na odškodnění, je dopravce povinen poskytnout:

- 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů;
- 400 EUR u všech letů v rámci EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů;
- 600 EUR u všech ostatních letů

Uvedené částky může dopravce snížit na polovinu, pokud je cestujícím poskytnuto přesměrování a náhradní dopravou dosáhnou místo určení ne později, než:

- dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, nebo
- tři hodiny v případě všech letů v Evropské unii, Norsku, Švýcarsku a na Islandu delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, nebo
- čtyři hodiny v případě všech ostatních letů

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Senát tentokrát schválil leteckou dohodu se Saúdskou Arábií, debata byla…

15.08.2018 15:02 Praha - Senát dnes kývl na ratifikaci mezistátní dohody mezi Českem a Saúdskou Arábií o leteckých…

Ryanair ochromila obří stávka, nastala bitva o poslední místa v letadlech

10.08.2018 15:33 Aktualizováno Dublin/Praha - Piloti Ryanair dnes v několika evropských zemích pořádají 24hodinovou stávku,…

SmartWings končí s linkou Ostrava – Dubaj, Araby na sever Moravy…

06.08.2018 10:05 Ostrava - Letecká společnost Travel Service letos na podzim neobnoví provoz linky SmartWings mezi…

RyanAir čeká další velká stávka, bouří se piloti ve Švédsku a Belgii

01.08.2018 15:23 Dublin - Švédští piloti irské letecké společnosti Ryanair budou 10. srpna stávkovat. Stávku na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama