Smrtící námraza: Boeing varuje, přepravci stahují dreamlinery

Seattle/Tokio - Americký výrobce letadel Boeing varoval v pátek některé letecké společnosti před rizikem tvorby námrazy na motorech od společnosti General Electric u svých letadel 747-8 a 787 Dreamliner. Celkem patnácti aeroliniím dal pokyn, aby s těmito letouny nelétaly poblíž bouřkových mraků ve vyšších vrstvách atmosféry.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Japonský přepravce Japan Airlines na to dnes reagoval stažením svých dreamlinerů ze dvou mezinárodních linek. Mezi další přepravce, jichž se to týká, patří podle agentury Reuters také německá Lufthansa, americká United Airlines nebo hongkongská Cathay Pacific.

"Letecké odvětví zaznamenává v posledních letech nárůst počtu námraz ledovými krystaly. Je to důsledek zvyšování počtu velkých dopravních letadel, zejména v tropických oblastech," uvedl mluvčí GE. Společnost nyní ve spolupráci s Boeingem vyvíjí softwarové modifikace systému kontroly motoru, které by měly tento problém řešit, dodal.

Krok Boeingu přišel poté, co od dubna do listopadu zaznamenalo pět letounů 747-8 a jeden stroj 787 dočasnou ztrátu tahu při letech ve velkých výškách.

Stupeň nebezpečí námrazy pro let závisí na intenzitě tvorby námrazy. Tím rozumíme tloušťku ledu, která se na povrchu letounu vytvořila za určitý čas. Intenzita vytváření námrazy závisí na: obsahu vody v oblaku či mlze, složení oblaku částic v oblaku, na rychlosti letu a době letu v prostředí, ve kterém se námraza tvoří a na tvaru a velikosti aerodynamických ploch. Při velkých rychlostech letadla závisí vznik námrazy rovněž na teplotě aerodynamických ploch. Ty se ohřívají třením částic vzduchu o povrch plochy a také stlačováním proudu vzduchu před obtékaným tělesem.

Pro začátek tvorby námrazy na letadle v oblačnosti tvořené přechlazenými kapkami je rychlost letu. S rostoucí rychlostí se zvyšuje výška hladiny, od které se námraza začne tvořit vzhledem k nulové izotermě.Nejčastěji se námraza bude tvořit v souvislé vrstvě oblačnosti složené z přechlazených vodních kapek při rychlosti letu do 600 km/h.

Konstruktéři letadel a technici na letištích se snaží nejrůznějšími způsoby bojovat proti tvorbě námrazy ne vnějším povrchu letadla. Na náběžných hranách křídel je montována ochrana - gumové protektory, které zvětšují svůj objem a lámou vznikající námrazu, která následně z letadla odpadá.Tepelná ochrana využívá zahřátý vzduch z kompresoru a teplo výstupních plynů. Elektrická ochrana Využívá přeměnu elektrické energie na tepelnou a tím rozmrazuje tvořící se led. V neposlední řadě se používá i ochrana chemická, která je založena na zmenšení přilnavosti námrazy k povrchu letounu. Povrh letounu a náběžné hrany křídel bývají opatřovány různými mrazuvzdornými kapalinami.Problémem této ochrany bývá tloušťka nátěru letadla – pokud by nebyl dostatečně tenký, pak by nepravidelnosti na jeho povrchu mohly samy o sobě způsobovat turbulence či letadlo brzdit, informuje fyzmatik.pise.cz.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama