Brno protne od severu k jihu podzemní dráha

Brno - Brno protne od severu k jihu podzemní dráha. Jihomoravský kraj zadal zpracování studie, která posoudí její varianty, řekla v pondělí Mediafaxu první náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS) s tím, že kraj si dal podzemní dráhu do programového prohlášení pro příští čtyři roky mezi hlavní priority.

Přidejte svůj názor

Brno protne od severu k jihu podzemní dráha - anotační foto

"Podzemní dáha bude začínat na jihu Brna, povede pod centrem města od zastávky Zvonařka, kde projekt počítá s vybudováním nového železničního uzlu, přes současné hlavní nádraží, Moravské náměstí, Konečného náměstí, Šumavskou, Tererovu, Královopolskou, Technickou univerzitu a následně se napojí na železniční trať do Tišnova," popsala trasu Procházková.

Stavba brněnské podzemky se stane podle jejích slov součástí projektovaného severojižního kolejového diametru. "Ten kromě Brna navíc elegantně vyřeší obsluhu velké části jižní Moravy vysoce kapacitní železniční dopravou," řekla Procházková s tím, že diametr je ojedinělou stavbou, nemající v Česku obdobu.

Hejtmanova náměstkyně navíc soudí, že podzemka vyřeší i jednu z důležitých výhrad k nově budovanému brněnskému hlavnímu nádraží. "Zajistí propojení nového a současného starého nádraží kolejovou dopravou v nejfrekventovanějším severojižním směru," řekla Mediafaxu Procházková.

Studie, která posoudí vedení podzemní dráhy i souvisejících dopravních staveb a jejich nejvýhodnější vzájemné kombinace, bude podle slov Procházkové hotova ještě letos.

S projektem brněnské podzemky počítají městské i krajské politické reprezentace od roku 1998, postupně jej však upravovaly a doplňovaly v souvislosti s Integrovaným dopravním systémem Jihomoravského kraje. "Podzemní dráha propojí město Brno v nejfrekventovanějším severojižním směru, spojí město s okolím a připojí nové vlakové nádraží k centru metropole," vypočítala Procházková výhody.

Náklady na výstavbu podzemní dráhy, jejíž velkou část by měly pokrýt evropské peníze, zatím nejsou podle Procházkové přesně spočítány. "Podobný model napojení železnice a regionální dráhy nyní buduje i Vídeň v rámci svého projektu Bahnhofcity, a tamní radní počítají s náklady kolem jedné miliardy eur," řekla Mediafaxu náměstkyně hejtmana.

První přípravy projektů podzemní dráhy v Brně se přitom datují do poloviny 70. let. Tehdy vznikaly různé studie, které počítaly se zrušením celé tramvajové sítě ve městě. Kombinovaly také povrchové a podpovrchové tramvaje a uvažovalo se i o rychlém metru na pneumatikách či víceméně konvenční rychlodráze s visutými mosty.

Témata: doprava | Brno
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Brno protne od severu k jihu podzemní dráha

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Cizinec vjel s náklaďákem na přejezd ve Vratimově, uvěznily ho závory - anotační foto

Cizinec vjel s náklaďákem na přejezd ve Vratimově, uvěznily ho závory

19.03.2017 12:02 Ostrava - Řidič (35) nákladního vozu vjel v sobotu ve Vratimově u Ostravy i přes svítící červené…

Metro B opět stálo. Do kolejiště skočil cizinec, totéž udělal již v pátek - anotační foto

Metro B opět stálo. Do kolejiště skočil cizinec, totéž udělal již v pátek

15.03.2017 08:47 Praha - Ve stanici Florenc na trase metra B dnes kolem 06:00 skočil čtyřicetiletý cizinec do…

Nehoda deseti aut na tři hodiny uzavřela Štěrboholskou spojku - anotační foto

Nehoda deseti aut na tři hodiny uzavřela Štěrboholskou spojku

10.03.2017 21:14 Praha - Štěrboholská spojka v Praze byla dnes ve směru na Černý Most kvůli nehodě zhruba tři hodiny…

Na D1 havarovala cisterna, mléko a nafta stekly do rybníka - anotační foto

Na D1 havarovala cisterna, mléko a nafta stekly do rybníka

04.03.2017 17:45 Aktualizováno Vyškov - V noci na dnešek havarovala na D1 nedaleko Vyškova cisterna s mlékem, řidič utrpěl lehké…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama