Na trhu nákladní dopravy převládá pesimismus

Praha - Mezi majiteli kamionů se na mýtném vybralo za první čtvrtletí letošního roku o 16 procent méně než loni. Píše to ve čtvrtek list E15.

Přidejte svůj názor

Ilustrační fotografie

Na tuzemskou nákladní dopravu tvrdě dopadá ekonomické zpomalení. Firmám ubyly zakázky a jejich výkony meziročně klesly až o desítky procent. Propad přepravy hlásí kamionoví dopravci i železnice.

Možnost zlepšení naznačil březnový výběr mýta u kamionů. V meziročním srovnání se vybralo o deset procent méně, přičemž v lednu a únoru byl propad dvojnásobný. Kamionoví dopravci za první čtvrtletí zaplatili celkem 1,28 miliardy korun, meziročně zhruba o 16 procent méně.

Zdali březen skutečně znamená návrat k lepším časům, nedokáže nikdo odhadnout. „Toto oživení nepokládáme za trend. Kloníme se k názoru, že zásadní a dlouhotrvající obrat k lepšímu není v této chvíli v dohlednu,“ sdělil Kamil Chalupa za mezinárodní přepravní firmu DB Schenker. Té pozemní a železniční přeprava klesla o 30 až 40 procent, což nahrazuje příjmy z námořní a letecké přepravy.

„Začínající jarní sezona se většinou projeví lehkým oživením trhu,“ míní Vladimír Starosta z firmy OK Trans. „Mezi našimi zákazníky však nadále panuje pesimismus. Bohužel se zhoršuje platební morálka našich partnerů,“ sdělil Starosta.

„Dopravní firmy mají problémy v celé Evropě. Proto se špatně hledají další možnosti přepravy zboží,“ konstatoval Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia, které sdružuje kamionové firmy. Kromě toho situaci českých firem aktuálně zhoršuje i silný atak polských dopravců, které se cenami „doslova podbízejí“, dodal. První odhady hovoří o tom, že na mýtném se letos vybere zhruba o miliardu korun méně než loni, kdy tento příjem přesáhl šest miliard korun.

Velice podobný osud čeká pravděpodobně i železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již teď mluví o 20procentním poklesu příjmů za použití železniční sítě. Důvody jsou dva: od ledna došlo k plošnému snížení ceny za její použití ve snaze lépe konkurovat silniční dopravě. Přesto od počátku roku klesla nákladní doprava o pětinu. SŽDC za první dva měsíce utržila zhruba o 159 milionů korun méně než rok předtím. „Pokud bude tento trend pokračovat, může dojít k propadu tržeb až ve výši cirka 2,3 miliardy korun,“ řekl mluvčí správy Pavel Halla.

O 20 až 30 procent méně zboží vozí dominantní dopravce na kolejích ČD Cargo. Mluvčí firmy Zdeněk Větrovec tvrdí, že obdobně jsou na tom železniční dopravci i v okolních zemích. „Propad slovenského Carga dosahuje dokonce 40 procent loňských objemů přeprav a nyní společnosti dokonce musí finančně pomáhat stát,“ doplnil.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama