Česmad: Vloni skončila desetina firem v autodopravě

Praha - Okolo 10 procent přepravních firem působících v tuzemsku ukončilo vloni svoji činnost. Agentuře Mediafax to řekl Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Přidejte svůj názor

Ilustrační fotografie

Končily především menší firmy, problémy se ale nevyhly ani větším dopravcům. Boj s konkurenty se kupříkladu před několika dny rozhodl vzdát Bosák z Příbramska. Firma, jež ještě loni měla skoro 40 kamionů, požádala o vyhlášení úpadku, neboť není schopna splácet závazky přesahující 100 milionů korun. Reálná hrozba konkurzu nadále visí také například nad Interlinerem.

Potíže ale měly i další známé spediční firmy. Skoro čtyři měsíce čelil insolvenčnímu řízení Četrans a několikrát DC Sped či Golem. „Krize jistě dopravní trh poznamená a řada firem padne. Vzhledem k tomu, že k silniční dopravě již prakticky neexistuje alternativa, obor jako takový má budoucnost zajištěnu. I když je samozřejmě nerozlučně spjat s chodem celé ekonomiky, takže s ní bude sdílet její pády i vzestupy,“ konstatoval Felix.

I proto podle něj současná hospodářská krize dopravce zasáhla citelněji, než jiné obory. A pomoci od politiků se jejich obor příliš nedočkal. „Rozhodně mu nijak neprospěla politická nestabilita, kdy mnohdy nebylo s kým jednat. Zatímco vlády v okolních zemích přijímaly podpůrná opatření pro své dopravce, u nás Topolánkova vláda své sliby neplnila a po jejím pádu byly naše dohody pasé. Je také vidět, že například na poklesu mýtného (vloni se na mýtném vybralo zhruba o 600 mil. Kč méně - pozn. red.) se daleko víc podílely české firmy, než zahraniční, kterým jejich vlády zajistily podporu,“ upozornil Felix.

Podle něj se situace zlepšila s nástupem úřednického kabinetu. „Některé věci se daly trochu do pohybu. Pracuje se na zlepšení fungování mýtného systému. Dohodli jsme se na diferenciaci mýtných sazeb výměnou za stažení vládního zákona o celoročních pátečních zákazech. Na druhou stranu prošel v poněkud chaotických podmínkách zákon umožňující vysokorychlostní vážení vozidel s automatickým pokutováním, i když k tomuto účelu neexistují certifikované váhy. Tento zákon asi ještě nadělá řadu problémů,“ upozornil zástupce autodopravců.

Podle Felixe se dá těžko odhadnout, jak vysokých tržeb vloni dopravci dosáhli. „To je velmi individuální, nicméně dopravní trh velmi věrně kopíruje pohyby v hospodářství, takže očekáváme zhruba desetiprocentní pokles. Navíc doprava kvůli převisu nabídky kapacit byla v loňském roce postižena pádem cen, který se dosud nevyrovnal, takže tržby budou o to nižší,“ popsal Felix.

Zhruba o desetinu se podle jeho slov snížil i počet lidí zaměstnaných u dopravních firem. „Se zmenšením kapacit se změnil i pracovní trh řidičů. O ty kvalitní je samozřejmě i nadále zájem, ale nyní si spíš vybírají firmy, koho přijmou. Zatímco dřív to bylo naopak - řidiči si vybírali firmu,“ dodal Felix.

Podle něj vývoj v dopravě v příštím roce bude záviset na vývoji hospodářství. „Obecně převažuje mírný optimismus, že dojde k pozvolnému růstu mezi jedním až dvěma procenty. Tento trend bude kopírovat i doprava,“ naznačil.

Česmad Bohemia je největším tuzemským sdružením silničních dopravců. Má kolem dvou tisíc členů disponujících zhruba 20 tisíci vozidly.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama