Dopravci odmítají zvyšování mýtného

Praha - Předsednictvo sdružení českých dopravců Česmad Bohemia je proti uvažovanému zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), dopravci odmítají také zvyšování sazeb mýtného Informoval o tom mluvčí sdružení Martin Felix.

Přidejte svůj názor

Ilustrační fotografie

Zrušení SFDI, o kterém uvažuje současný ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), by podle Česmadu ohrozilo průběžné financování dopravních staveb z evropských zdrojů.

Zástupci českých dopravců také zásadně odmítají další zvyšování sazeb mýtného, jak ho navrhují členové neformální skupiny dopravních odborníků Dopravní technologicko-ekonomické platformy (D-TEP). Ti tento týden podpořili zvýšení mýtných sazeb pro nákladní auta, podle dopravních expertů "je prostor až pro zdvojnásobení současných sazeb".

Podle dopravců by měl stát nejdříve snížit přemrštěné provozní náklady mýtného systému, který prý ani po třech letech provozu nefunguje správně. "Od mnoha zahraničních dopravců se mýto nevybere vůbec a nikdo ho ani následně vymáhá, nemluvě o uložených pokutách. Zvýšení příjmů z mýtného je nutné realizovat nejprve úsporami v současném systému a zajištěním výběru mýta od zahraničních dopravců, kde se dají nalézt stovky milionů korun. Teprve pak lze uvažovat o případných pohybech sazeb, které však musí zahrnovat zvýhodnění nejmodernějších ekologických vozidel," prohlásil Felix.

Členové D-TEPu chtějí zvýšením sazby mýtného financovat výstavbu dálnic, podle Česmadu je to ale nesmysl. "Ani do budoucna nelze spoléhat na peníze z mýtného jako na rozhodující zdroj financí pro výstavbu dálnic, vždyť za rok se na mýtném vybere zhruba šest miliard korun. Za to by se postavilo méně než 15 kilometrů dálnic, navíc v kvalitě a za cenu, na kterou by kromě státu nikdo nepřistoupil," řekl Felix a dodal, že jakékoliv další zvyšování nákladů českých dopravců by se nutně muselo promítnout do cen. "Ve výsledku by tak vyšší mýtné zaplatili všichni občané," poznamenal Felix.

Dopravci proto navrhují, aby stát na dopravní infrastrukturu hledal peníze jinde. "Jedním z mála logických a dlouhodobě udržitelných řešení je zvýšení podílu výnosu spotřební daně z minerálních olejů do SFDI, a to ze současných 9,1 procenta na 20 procent," navrhl Felix, podle kterého je nekorektní uvažovat o dalším zdaňování, když motoristé odevzdávají do státního rozpočtu zhruba 100 miliard korun ročně.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama