Rok 2015 byl pro letectví mimořádně bezpečný. Jsou zde ale dvě nové hrozby

Singapur - Dnešní zpráva Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) ukázala, že leteckých nehod loni ubylo a jejich počet se nacházel hluboko pod pětiletým průměrem. IATA ale upozorňuje na jinou hrozbu do budoucna.

Přidejte svůj názor

British Airways, ilustrační fotografie

"Z hlediska počtu smrtelných nehod to byl mimořádně bezpečný rok," uvedl v prohlášení generální ředitel IATA Tony Tyler.

Za celý rok 2015 došlo ve světě k 68 nehodám komerčních letadel. Smrtelné byly čtyři z nich. Oproti tomu předloni lidé umírali při 12 nehodách z celkových 77. Průměr za posledních pět let je přitom 90 leteckých nehod ročně. Celková míra nehodovosti komerčních letadel, počítaná jako poměr počtu vážných nehod ku milionu letů, loni stoupla na 0,32 z předloňských 0,27. Pětiletý průměr činil 0,46 nehody na milion letů.

Obdobně počet obětí sledovaných nehod loni prudce klesl na 136 z 641 obětí v předešlém roce. Průměr za předešlých pět let činí 504 obětí na životech ročně.

Statistika ale nezahrnuje bilanci březnové havárie letadla německé nízkonákladové společnosti Germanwings a listopadové zkázy stroje ruské značky Metrojet. Při tragédii letu Germanwings, kterou pravděpodobně úmyslně způsobil druhý pilot Andreas Lubitz, zahynulo 150 lidí na palubě. Zřícení ruského letounu na Sinajském poloostrově nepřežil nikdo z 224 osob na palubě. Rusko v polovině listopadu oznámilo, že příčinou pádu letadla byla bomba. Obě letecké katastrofy byly ze zprávy IATA vyňaty, protože spadají do kategorie úmyslných protiprávních činů.

"Skutečnou a rostoucí" hrozbu pro bezpečnost civilních letadel podle Tylera naopak představují bezpilotní stroje, které se stále více prosazují v běžné populaci. Jejich používání by prý mělo podléhat regulacím dřív, než se stane nějaká vážná nehoda.

"Stejně jako vy jsem nadšený z nápadu nechat si dopravit pizzu dronem," prohlásil Tyler na dnešní konferenci v Singapuru, kde v úterý začíná mezinárodní aerosalon. Není však možné dovolit, aby se bezpilotní letadla stala "překážkou pro bezpečnost civilního letectví", prohlásil.

IATA zatím nemá statistiky o počtu těchto strojů ve světě, nepochybuje ale, že jich přibývá, uvedl expert na bezpilotní letadla Rob Eagles. Sdružení má obavy především z dronů pohybujících se v nízké nadmořské výšce v blízkosti letišť.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Spor vyvrcholil: American Airlines končí dohodu s aerolinkami Blízkého…

13.07.2017 13:56 Aktualizováno Fort Worth - Společnost American Airlines už dlouho vede obchodní spor s Qatar Airways a Etihad…

Aerolinky Ryanair ruší plán létat na Ukrajinu

11.07.2017 13:00 Dublin/Kyjev - Irská společnost Ryanair zrušila plánované zahájení letů do dvou ukrajinských…

Cestující z Kuvajtu do USA už mohou také do letadla s notebooky

10.07.2017 08:48 Kuvajt - Kuwait Airways následují aerolinky Emirates, Etihad, Qatar Airways a Turkish Airlines a…

V letadle do USA bez notebooku? Přísný režim zrušily už troje aerolinky

05.07.2017 11:00 Ankara - Protiteroristická opatření, která postihla přímé lety mezi osmi převážně muslimskými…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama